Dynamisk laststyrning: Spelsberg

Dynamisk laststyrning

Med dynamisk laststyrning fördelas den maximala tillgängliga nätströmmen jämnt mellan de anslutna elbilarna och gör det möjligt att ha flera laddpunkter i en begränsad nätanslutning.

För en laddningsinfrastruktur finns det två huvudalternativ:

1.

Värdet för maximal övre strömgräns är statiskt och begränsas av fördelningssystemets infrastruktur.

2.

Värdet för maximal övre strömgräns är dynamiskt och regleras utifrån andra förbrukare. Det är möjligt att ansluta externa mätare. Lista över kompatibla energimätare.

En optimal laststyrning bygger på en nätanslutnings kapacitet, användning av fasrotation när laddpunkten ansluts och lämplig konfiguration av laddningsfördelaren. I ett system tilldelas alltid en av laddpunkterna uppgiften som koordinator. Övriga laddpunkter i systemet kommunicerar med denna koordinator så att effekten kan regleras på lämpligt sätt. Kommunikationen sker via ett nätverk med Ethernet eller WLAN.

Användningsfall

En parkering med flera laddstationer

Alla anslutna elbilar laddas med full laddeffekt tills säkringens märkström (maxström för matarledningen) har uppnåtts. Så fort ytterligare en bil börjar laddas fördelas laddströmmarna jämnt mellan alla bilar. Detta förhindrar en kritisk överbelastning av matarledningen. Så fort det har bekräftats att en elbil är färdigladdad omfördelas den tillgängliga effekten mellan de andra bilarna som fortfarande laddas. Laddstationerna kommunicerar med varandra trådbundet via Ethernet eller trådlöst via WLAN.

Ta reda på mer

Flera laddstationer i ett IT-nätverk, men olika DLM-nätverk

Det går också att upprätta olika DLM-nätverk som ingår i samma datanätverk. Detta är till exempel användbart om endast vissa laddstationer ska kommunicera med en gemensam serverdel. Laddstationerna kommunicerar med varandra trådbundet via Ethernet eller trådlöst via WLAN inom sitt DLM-nätverk. IT-nätverket är identiskt för alla DLM-nätverk.

Ta reda på mer

Lastfördelningssystem, laddbox och externa förbrukare som registreras av en energimätare

Laststyrningen ser till att summan av laddströmmarna i en laddningsfördelare inte överstiger nätanslutningens kapacitet. Med hjälp av en extra extern energimätare registreras aktuella strömförbrukningsdata för externa laster. Den koordinerande laddboxen kommunicerar med mätaren  via Modbus TCP och kontrollerar regelbundet den aktuella förbrukningen. Mätaren måste därmed kunna kommunicera med ett Ethernet-gränssnitt och TCP/IP-protokoll. De värden som mätaren överför subtraherar koordinatorn från den inställda strömbegränsningen för nätanslutningen och gör den ström som detta resulterar i jämnt tillgänglig för laddningsfördelaren.

Ta reda på mer

Lastfördelningssystem, laddbox och externa förbrukare där en energimätare registrerar systemets totala förbrukning

Summan av alla laddströmmar i ett DLM-nätverk får inte överstiga nätanslutningskabelns kapacitet. En nätanslutnings aktuella totala last registreras med en extra extern energimätare. Den koordinerande laddboxen kommunicerar med den externa mätaren via Modbus TCP och kontrollerar regelbundet den totala förbrukningen. Mätaren måste därmed vara utrustad med ett Ethernet-gränssnitt och kunna kommunicera med TCP/IP-protokoll. Koordinatorn reglerar de enskilda laddströmmarna så att totalförbrukningen inte överstiger den inställda strömbegränsningen för nätanslutningen.

Ta reda på mer

Styrning via ett externt energiövervakningssystem (EMS)

I det här fallet använder laddboxarna i laddningsfördelaren ett kommunikationsgränssnitt som möjliggör anslutning till ett smart energiövervakningssystem. Detta styr alla in- och utflöden i systemet och dirigerar fördelningssystemet. Därmed kan antingen varje enskild laddstation eller hela laddningsfördelaren styras via EMS.

Ta reda på mer

Lägg till produkt i bevakningslistor

Befintliga bevakningslistor

Ny bevakningslista

organisera bevakningslista